LIDT MERE KLARHED OM NORSK MINDSTELØN
LIDT MERE KLARHED OM NORSK MINDSTELØN
Den norske mindsteløn træder i kraft den 1. juli 2015. På nuværende tidspunkt mangler vi eksakte svar på mange væsentlige spørgsmål.
Sekretariatet i Danske Speditører arbejder på højtryk for at skaffe sig et overblik over, hvad speditører i Danmark har at rette sig efter i den forbindelse.
Efterhånden som svarene indløber, giver vi besked i form af fragtmails.
Fra den norske speditørorganisation har vi modtaget følgende oplysninger om de norske mindstelønsregler, idet foreningen samtidig angiver endnu ikke at have samtlige elementer endeligt juridisk klarlagt:
De nye regler om norsk mindsteløn fra 1. juli 2015 vil alene være gældende for norske og udenlandske transportselskaber i situationer, hvor transporten er bestilt i Norge. Omvendt vil de nye regler IKKE gælde for den del af lastbiltrafikken til og fra Norge, der bliver bestilt uden for Norge.
Den norske speditørforening oplyser, at de norske myndigheder endnu ikke har meldt noget ud om fortolkningen af de nye regler. Ej heller er der meldt ud om håndhævelsen og kontrollen. Så snart vi får besked herom, udsender vi information i fragtmail.
I følgende situationer vil man som udgangspunkt ikke være omfattet af de nye norske regler om mindsteløn:
- En lastbil fragter gods til Norge fra et andet land. Godset er frit leveret, og bestilleren af transporten er sælgeren af gods, der er en virksomhed etableret uden for Norge.
- En lastbil fragter gods fra Norge til et andet land. Godset er solgt til en virksomhed uden for Norge, og køberen, der er en virksomhed etableret uden for Norge, bestiller selv transporten ud af Norge.
I følgende tilfælde vil man være omfattet af de norske regler:
- En lastbil, der kører cabotagekørsel i Norge, såfremt transporten er bestilt af en virksomhed i Norge.
- En lastbil fragter gods til Norge fra et andet land. Godset er f.eks. solgt med INCOTERM Ex Works, og det også rent faktisk er den norske køber, der bestiller transporten. I modsat fald vil regelsættet ikke gælde.
- En lastbil, der fragter gods fra Norge til et andet land. Godset er solgt frit leveret, og det er den norske sælger, der bestiller transporten
Vores norske samarbejdspartner fremhæver, at man gør opmærksom på, at samlast (konsolidering) bliver relevant:
”Hvis det på en samlast bil er noen norske kjøpere som bestiller transport og noen utenlandske, antar vi at dersom samlastkjøringen ordnes fra utlan.det faller det utenfor regelverket. Men dette skulle vi gjerne fått konfirmert av myndighetene, skriver vores norske samarbejdspartner.”
Vores norske samarbejdspartner fremhæver, at INCOTERMs ikke altid kan anvendes som rettesnor for, om de norske regler finder anvendelse. Parterne i den bagvedliggende købsaftale kan eksempelvis godt have aftalt levering efter Ex Works, hvor den norske køber som udgangspunkt er forpligtet til at arrangere transport. Parterne kan dog i praksis alligevel vælge at eks. sælger skal arrangere transporten. I en sådan situation – skriver de – bliver det afgørende for om reglerne om norsk mindsteløn gælder om bestillingen af transporten sker i Norge. Sker bestillingen uden for Norge, gælder regelsættet ikke, anføres det.
Flere har spurgt, hvad straffen er for ikke at overholde loven. Svaret er bøder samt fængsel på op til et år. I særlig alvorlige tilfælde er straffen op til tre års fængsel. Straffen vil afhænge af overtrædelsens grovhed, herunder hvor meget chaufførens løn afviger fra mindstelønnen.
Mere information følger senere.
Kommentarer og spørgsmål kan rettes til advokatfuldmægtig Søren Johansen på sej@dasp.dk eller politik- og kommunikationschef Henrik Beck på hbe@dasp.dk